Telefonia internetowa, VoIP, system Call center, telefon przez Internet – z pewnością zetknąłeś się już z tymi pojęciami. Telefonia internetowa jest już powszechna od dawna, jednak… co tak naprawdę o niej wiesz? Jaka jest jej historia i dlaczego warto z niej korzystać? O tym w poniższym artykule.

VoIP – historia

Kiedy narodziła się telefonia internetowa? Jej początki wiążą się z rokiem 1973. Wtedy to Danny Cohen, wraz z zespołem ekspertów, opracował Network Voice Protocol, w skrócie – NVP. Protokół ten został stworzony na zamówienie  agencji ARPA, która koordynowała badania naukowe  z inicjatywy Pentagonu. Pierwsze testy  NVP odbyły się w rok po jego opracowaniu. Przed wiele lat protokół ten był tajny. Dopiero NA POCZATKU LAT 90-tych XX wieku protokół ten został ujawniony.

W roku 1991 została udostępniona pierwsza aplikacja, dzięki której można było rozmawiać przez internet i nazwano ją NetFone. Nazwa ta została ta później przekształcona w Speak Freely. Aplikację zaczęto wykorzystywać w biznesie: do  prowadzenia rozmów miedzy Europą i USA. To jednak nie wystarczyło – w 1995 roku powstał już pierwszy telefon internetowy. Jego twórcami byli John Walker i Brian C Wiles.

Telefonia internetowa rozpowszechniła się bardzo szybko. W Polsce zaczęto wykorzystywać ja na początku XXI wieku. Dzisiaj możemy cieszyć się bardzo dużym wyborem zarówno operatorów, jak i sprzętu. Pierwszymi producentami  VoIP na świecie były takie firmy jak: VocalTec, Cisco, Lucent.

Telefonia internetowa – dla kogo?

Jak można się spodziewać, pierwszymi klientami telefonii internetowej w Polsce były duże firmy i instytucje. Nic w tym dziwnego. VoIP oferuje wiele cennych korzyści. Przede wszystkim formy mogą liczyć na wsparcie techniczne, operatorzy oferują wiele ciekawych usług, dopasowanych do profilu prowadzonej działalności. Przedsiębiorstwo korzystające z VoIP może przede wszystkim wiele zaoszczędzić. Fax internetowy, telekonferencje, możliwość nagrywania rozmów, automatyczne przekierowania, korzystanie z różnorodnych urządzeń do wykonywania połączeń (telefony analogowe, komórki, laptopy, komputery stacjonarne). Popularność telefonii VoIP wśród  dużych firm nie powinna zatem nikogo dziwić. Z czasem telefonia internetowa stała się atrakcyjna również dla mniejszych przedsiębiorstw. Wpływ na to miał zarówno wzrost zasięgu oraz jakości, a także znaczne obniżenie kosztów łączy internetowych. Co więcej, z telefonii internetowej można korzystać bez względu na to, gdzie się jest. Nie jest ona przypisana do jednego miejsca, dlatego tak wielu młodych przedsiębiorców, którzy często bywają w podróżach, zdecydowało się na nią.

Obecnie, Telefonia VoIP, bardzo pozytywnie wpływa na  poprawę funkcjonowania firmy. Pozwala na kierowaniem ruchem telefonicznym w biurach, gwarantuje masowe zarządzanie telefonami oraz zapewnia automatyczna i zdalną konfigurację wielu urządzeń, wspiera również contact center.

Oczywiście telefonia internetowa znalazła swoje zastosowanie również u klientów indywidualnych. Osoby prywatne również mogą cieszyć się niskimi stawkami za połączenia krajowe i zagraniczne, mają możliwość wyboru dowolnej strefy numeracyjnej w Polsce, a także mogą liczyć na fachowe wsparcie techniczne.

Telefonia internetowa pozwala obniżyć koszty za połączenia, w firmach zapewniają znacznie lepszą obsługę klientów, usprawniają komunikację wewnątrz firmy. Czy warto? Oczywiście na to pytanie musisz odpowiedzieć sobie sam.